Ser man på covid-19’s konsekvenser over en bred kam, så er der nok ikke den store tvivl om, at det har været dyrt. Samfundet er nok dem der har måtte betale den største pris. Regeringens hjælpepakker har kostet milliarder og atter milliarder. Penge som i sidste endte skal betales tilbage af os alle sammen. De har holdt hånden under mange virksomheder, og det har betydet, at mange har kunne beholde deres arbejde. En anden branche der har været utrolig hårdt ramt er restaurationsbranchen. Først ved at være lukket ned, og efterfølgende med de mange restriktioner, der har betydet færre gæster, korte åbningstider osv. Derudover er der naturligvis rejsebranchen, der nok er den hårdest ramte af dem alle. Fra at millioner af danskere har draget på ferie, har antallet nærmest blot været en promille af dette.

Nogle har “vundet”

Der er dog også brancher, der har haft mere succes med deres forretningsmodeller under corona krisen. Helt bredt kan man sige, at det er online handlen, der er den helt store vinder her. Vi er blevet bedt om at blive hjemme så meget som muligt. Det har naturligvis betydet, at vi i langt højere grad har handlet online. Dette gør sig gældende for en lang række varer. Det er alt fra sexlegetøj da vi har fået tid til hinanden til dagligvarer da vi har fået øjnene op for at vi ikke behøver gå i Føtex for at handle.

Der er generelt rigtig mange webshops, der har nydt godt af krisen. For hvis der er én ting vi virkelig har lært, så er det at i sådanne tider skal begrænse fysisk kontakt. Denne fysiske kontakt kan man slippe udenom ved at shoppe online i stedet for at gå i butikker.

Meget vil hænge ved

Vaccinen er lige om hjørnet, og selvom der kan gå op mod et år, før det er “normale” tilstande igen, så begynder vi at kunne se en ende på krisen, selvom smittetallene er tårnhøje for tiden. Et af de store spørgsmål er naturligvis, hvor meget af dette der kommer til at hænge ved. Vender vi tilbage til det normale, når tiden igen er som vi kender den. Eller vil vi have taget nogle af tingene til os, som eksempelvis bekvemmeligheden ved at købe sine ting online fremfor at stå i køer i butikker og slæbe rundt på poser.